
Kína - a Sárga Császár orvosságai

A mai Kína területén az i.e. 6. évezredben kialakuló földművelő cétivilizációt tekintjük az egyik legősibb civilizációnak. A monda szerint az első kínai államot a mai Peking területén Hunag-ti (秦始皇帝; ? - i.e. 2698/2598) a "Sárga Császár" alapította. Személyében a kínai nép ősét, a kínai állam megteremtőjét és az ezoterikus művészetek pártfogóját tisztelhetjük.
Nevéhez fűződik a hagyományos kínai orvoslás egyik alapműve, a Sárga Császár belső könyvei (黄帝内经; i.e. 2697 - 2597), amelynek jelentőségét Hippokratész orvostudományi alapművéhez mérik.
A könyvben számos betegség és azok kezelési módjai, illetve a keleti orvostudományban máig használatos gyógynövény és azok drogjának leírása található.
A Sárga Császár belső könyvei az esszenciális olajokat maguknak a növények esszenciájaként tartották számon, amelyek használatukkal hozzájárulnak az azokat felhasználó spirituális, szellemi és fizikai épüléséhez.
Az
olajokat általában mu-pontokra (a test vészjelző pontjai),
jüan-pontokra (energiákat kiegyenlítő "forráspontok"),
illetve egyéb meridiánokra helyezték a kívánt hatás elérése
érdekében.
Az olajok használatával a kínai orvoslás szerint az
egyénnél öt állapot érhető el:
(1) gyógyulás és relaxáció, (2) a nehezen gyógyuló sérülések gyógyulása, (3) a belső
szépség és önbecsülés érzésének növelése, (4) a nemesség
fokozódása és (5) zavaró tényezőktől mentes állapot, amely
következménye a nyugodt vérmérséklet.

A
másik, gyógynövényekkel és azok gyógyító hatásával
foglalkozó alapmű Sen-nung
gyógyszerészeti kánonja
(神農本草經),
amely, mint ahogyan arra a cím is utal, Sen-nung császár
(uralkodása: kb. i.e. 2737 - kb. i.e. 2699), a hagyományos kína
gyógyászat atyja nevéhez fűződik.
Ebben Sen-nung több mint 300
gyógynövény részletes leírását közli, melyek hatásait saját
magán, a növények elfogyasztásával igazolta. A kínai történelem
és mitológia egyik kiemelkedő alakja volt a császár, nevéhez
fűződik többek között a teázás kultúrájának meghonosítása
és az akupunktúra kifejlesztése.
A kína orvoslás egyik fő elképzelése az volt, hogy nem lehet és nem is kell különösebb különbséget tenni a szellem és a fizikai test gyógyítása között, a szellem gyógyításával a test is a gyógyulás útjára lép. Így tehát az általuk használt parfümök, illóolajok és füstölők mindamellett, hogy szerves részét képezték a gyógyításnak, elválaszthatatlanok voltak a spiritualitástól is.
